Σάββατο, 19 Νοεμβρίου 2011

Μια πεινασμένη κουμουνιστική οικογένεια


Και τώρα ένα ευχάριστο διάλειμμα από τα περι μαστόρων πόστ.

Το Καϊσίν σας, όπως ξέρετε είναι μιξ φρούτο, γενετικώς βελτιωμένο DNA με την εισαγωγή φρέσκου από το σιδηρούν παραπέτασμα.

Το οποίο σιδηρούν παραπέτασμα, έχει υποπέσει στην αντίληψή μου, είναι πολύ παρεξηγημένο. 
Οι περισσότεροι, άμα σκέφτονται τις χώρες του ανατολικού μπλοκός, σκέφτονται μιζεριασμένους Ρουμάνους-Μολδαβούς-Γύφτους και πεινασμένες αιθέριες υπάρξεις, καταπιεσμένες από δικτατορικά καθεστώτα και ανυπόμονες να βρεθούν στον παράδεισο των καμπαρέ του δυτικού κόσμου.

Ξέρω ότι θα σοκάρω κάποιους τωρά, αλλά τα πράγματα δεν ήταν ακριβώς έτσι. Δεν ήταν όλες οι χώρες αυτές υπό δικτατορία ούτε και πεινούσαν.  Η χώρα της καϊσομαμάς ας πούμε δεν ήταν καθόλου έτσι. Η καϊσομαμά αποφάσισε να ακολουθήσει τον φάδερ στο χρυσόξερο κέντρο της γης καμιά δεκαετία πριν την πτώση του “υπαρκτού” κουμμουνισμού.

Ναι δεν ήταν όλα ρόδινα, ναι υπήρχαν πολλά βλακώδη λάθη στο σύστημα, ΑΛΛΑ είχε και πολλά, μα πάρα πολλά καλά. Στο σιδηρούν παραπέτασμα ο κόσμος είχε πραγματικά δωρεάν παιδεία για παράδειγμα.

Τα νηπιαγωγεία εφακούσαν χαμέ το πιο εξκλούσιφ νηπιαγωγείο της Κύπρου και ήταν μούχτιν. Θυμάμαι ότι είχαν κουζίνα και μας μαγείρευαν φαΐ της ώρας για πρόγευμα και μεσημεριανό, την εποχή που το λυμένο σάντουιτς στην τσάντα ήταν η μόνη επιλογή στην Κύπρο. 
Και είχαμε και δωμάτιο με κρεβάτια για να κοιμούνται τα παιδιά το μεσημέρι και το βράδυ. 
Ναι καλά διάβασες, το βράδυ. 
Ένα σημαντικό ποσοστό των νηπιαγωγείων μπορούσαν οι γονείς να αφήσουν τα παιδιά για διανυκτέρευση. 
Γιατί? Όχι δεν ήταν κάποια άρρωστη κουμουνιστική άσκηση σκληραγώγησης. Απλά το σύστημα λάμβανε υπόψη τις ανάγκες των ανθρώπων που δούλευαν βάρδιες (ιατροί, νοσοκόμες, πυροσβέστες, αστυνομικοί πιλότοι, αεροσυνοδοί, οδηγοί τρένων, ελεγκτές κτλ).

Η καθαριότητα ήταν τζεί που το δεδομένη ενώ η καϊσομαμά έμαθε ότι υπήρχαν φτείρες στα σχολεία όταν ήρθαμε στον ελεύθερο, πολιτισμένο και δημοκρατικό κόσμο.

Στο γυμνάσιο τα φροντιστήρια ήταν άγνωστη λέξη. 
Τα δίδακτρα επίσης. 
Δεν είχε σημασία ποιος ήσουν, τι δουλειά έκανες, πόσο χαμηλά στην κοινωνική τροφική αλυσίδα ήσουν. Τα παιδιά σου μπορούσαν όχι μόνο να σπουδάσου ότι ήθελαν, αλλά και να αναπτύξουν παράλληλα και ό,τι ταλέντο είχαν. Πάλε μούχτιν. Μια καθαρίστρια μπορούσε, χωρίς να στερηθεί (σημαντικό αυτό), να στείλει το παιδί της να μαθαίνει και σαξόφωνο και πιάνο και όμποε και πιθκιαύλι και ότι ήθελε και να γίνει και ιατρός άμα μπορούσε. Υπήρχαν σχολεία στα οποία μπορούσαν να πάνε όσοι είχαν κάποια ιδιαίτερη κλίση ή ταλέντο ας πούμε μουσικά, καλών τεχνών, γυμναστικά, μαθηματικά (μαθηματικό γυμνάσιο πήγε και η μαμά) κτλ.

Τα πανεπιστήμια είχαν υψηλότατο επίπεδο και η εξέταση ήταν και γραπτή και προφορική, οπότε, όπως καταλαβαίνετε, τα περιθώρια για σκονάκι ήταν εξαιρετικά στενά. Όχι, ούτε η δωροδοκία καθηγητή ήταν εύκολη επιλογή, καθώς η εξέταση γινόταν κάπως έτσι: 
Έμπαινες στην αίθουσα και τράβαγες ένα φάκελο ο οποίος είχε τις ερωτήσεις που έπρεπε να απαντήσεις. Ο κάθε φάκελος είχε και διαφορετικές ερωτήσεις (ούτε αντιγραφή από το διπλανό σπάσμα λοιπόν). Με το που τελείωνες πήγαινες μπροστά στον καθηγητή, του έδινες το γραπτό, το έβλεπε μπροστά σου και επιτόπου σε εξέταζε και προφορικά σε ότι θέμα της ύλης ήθελε και επιτόπου σου έβαζε και το βαθμό στο φοιτητικό σου βιβλιαράκι. 
Τα ανέκδοτα που ξέρετε με αγορά πτυχίων με μια κουέλλα εν μεταγενέστερα.

Όχι πως έλειπαν οι φοιτητές που προσπαθούσαν να γελάσουν του καθηγητή, αλλά θα σας τις πω άλλη φορά.

Ως εργαζόμενος τώρα –γιατί ανεργία δεν υπήρχε- όσο χαμηλά και να ήσουν, θα μπορούσες να πας διακοπές και να στείλεις τα μωρά σου κατασκήνωση. Είχες ΠΛΗΡΗ ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, εξασφαλισμένο αξιοπρεπές σπίτι, με ρεύμα και θέρμανση με μηδαμινό σχεδόν κόστος, εξασφαλισμένη σύνταξη και άλλα πολλά.

Για παράδειγμα, όταν ήταν περίπου ενός ο μπράδερ έμεινε για 1-2 χρόνια με τη γιαγιά ενώ εμείς ήμασταν Κύπρο, μέχρι να βρουν τα πόδια τους οι δικοί μου. 
Η γιαγιά, επειδή ήταν εργαζόμενη και είχε και μικρό παιδί να προσέχει, έπαιρνε κουπόνια με τα οποία έπαιρνε φαγητό για το μωρό. 
Θυμάμαι το καλοκαίρι που ήμουν και εγώ πηγαίναμε στο σημείο διανομής, που ήταν σαν καντίνα με κουζίνα στο βάθος, και έπαιρνε τρία γυάλινα βαζάκια τα οποία είχαν σούπα, κυρίως γεύμα και κρέμα για επιδόρπιο. 
Γιατί όλοι ξέρουμε ότι οι εργαζόμενες μητέρες μπορεί να δυσκολεύονται να μαγειρέψουν το μεσημέρι ή το βράδυ.

Οκ δεν είχαν το πολυτελές διαμέρισμα, δεν είχαν τσάντα πράντα και πανάκριβα ρούχα, ούτε κόκα-κόλα και μακντόναλτς, αλλά είχαν ένα άνετο σπίτι, δεν τους τσιλλούσαν τα δάνεια στο λαιμό και ήταν και αυτοί και η οικογένειά τους εξασφαλισμένοι.

Όχι δεν πεινούσαν. Τα τελευταία χρόνια υπήρχε μια κρίση στην αγορά, η οποία περιόρισε την ποικιλία των αγαθών, αλλά σίγουρα δεν πεινούσαν. Θυμάμαι τραπέζια σε συγγενείς στα χωριά που ανταγωνίζονταν άξια τα κυπριακά τραπεζώματα.

Η εγκληματικότητα ήταν αμελητέα, όπως την εποχή που και στην Κύπρο κοιμόμασταν με τες πόρτες ανοιχτές, κυκλοφορούσαμε τρία 7χρονα σε μια μεγαλούπολη και δεν ανησυχούσε κανείς.

Οι πόλη ήταν περιποιημένη, με περιποιημένα πάρκα και πλατείες, με σιντριβάνια και έργα τέχνης, καθαρούς δρόμους κτλ.

(θυμίζει σας λίον Σουηδία έννεν?)

Και τότε γιατί τα πέταξαν όλα αυτά για τα οποία ο δυτικός κόσμος φτύνει αίμα, καταχρεώνεται και τελικά δεν απολαμβάνουν παρά μόνο λίγοι? Οέο?

Εν ιμπορώ να το αναλύσω σε ένα πόστ. Θέλει ολόκληρη διατριβή. 

Αλλά μια πολλά -μα πολλά- απλουστευμένη εξήγηση είναι η εξής: Το μάρκετινγκ, οι λανθασμένες εντυπώσεις που είχαν για την αφθονία του δυτικού κόσμου, εξαιτίας εν μέρει του περιορισμού στις μετακινήσεις και, κυρίως, η νοοτροπία του όχλου.

Αυτή η τελευταία, δε, είναι που έστειλε στα τάρταρα και τη χώρα της καϊσομαμάς. Γιατί είχαν ένα πολύ καλό σύστημα που, ναι, είχε τα λάθη του, τις αγκυλώσεις του, τα κακά του, αλλά αντί να τα φτιάξουν τα λάθη σταδιακά και με ψυχραιμία, αποφάσισαν, παρασυρμένοι από το ντόμινο της πτώσης του σιδηρούν παραπετάσματος, να ρίξουν την κυβέρνηση, να κάψουν τη βουλή και να αφήσουν το κράτος ακυβέρνητο.

Μόνο που κανένα κράτος δεν μένει ακυβέρνητο ούτε καν για 2 μέρες. Πάντα θα βρεθούν οι σωτήρες που θα μουντάρουν να πάρουν τα ινία και καλά μέχρι να σταθεροποιηθεί η κατάσταση χάους και αναρχίας/μέχρι να απομακρυνθούν τα μιάσματα του προηγούμενου συστήματος/μέχρι τις εκλογές –για το καλό μας. 
Μα αλήθεια! Μέχρι τις εκλογές μόνο! 

Και μαντέψτε ποιοι είναι αυτοί:



Και αυτούς δεν τους ξεφορτώνεσαι με καμία ανατροπή, με κανένα κάψιμο, με καμία διαδήλωση.

Τους έμεινε η κόκα-κόλα, το όνειρο του μεγάλου σπιτιού με το λευκό φράκτη γύρω-γύρω και η πιο μεγάλη μάρκετινγκ απάτη έβερ: 

Άμα δουλέψεις σκληρά και αφοσιωμένα μπορείς και ΕΣΥ να έχεις ΟΛΑ τα καταναλωτικά αγαθά που ποθεί η ψυχή σου. 
Μεν ακούεις πελλάρες, ΌΛΟΙ μπορούν. 
ΜΟΥΑΧΑΧΑΧΑΧΑΧΑΧΑ


Φάε τώρα το μπίκ μακ σου, πιες την κοκακολίτσα σου και ονειρέψου.

43 σχόλια:

  1. re kaisin en me akouis tora alla fakko sou palamakia!
    to proto part kamni senario tenias kinonikis me happy end an to kopsis os ena simio. en post pou ena thkievaso j 2 j 3 fores.
    ksanapiskalio sou ! ;)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Τελικά όλα τα πράγματα είναι θέμα προπαγάνδας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. @Χαϊβάνι: Δε με θωρείς αλλά υποκλίνομαι χαχαχα.

    @HeatJo: Και του ότι οι άνθρωποι δεν εκτιμούν αυτά που έχουν. Και του ότι παρασύρονται έυκολα στη α-λογική του όχλου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Κλαπ κλαπ (κάθουμε δίπλα που το χαϊβάνι)!Μπράβο καϊσούδι!
    Η Μαριλουδομάμα και ο Μαριλουδοπαπάς εσπουδάσαν στο σιδηρούν παραπέτασμα (και η Μαριλού έμεινε ένα χρόνο,είπα σου το;). Τζίνο που λαλούν και οι 2 εν ότι πολλά σημαντικό κομμάτι των σπουδών τους ήταν η γενική εκπαίδευση, αν θέλεις η πολιτισμική, γιατί στα πανεπιστήμια τους δεν περιορίζουνταν μόνο στο αντικείμενο των σπουδών τους αλλά εκάμναν και λογοτεχνία πχ. Θέλω να πω ότι το πανεπιστήμιο (που ήταν για ούλλους) έμαθεν τους να αγαπούν την ομορφιά τούτου του κόσμου. Εν τους έμαθε μόνο τα 5-10 πράματα που θα χρειάζουνταν στην δουλεία τους μετά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. @Μαριλούδιν: Ατε ρε! Χαίρομαι που υπάρχουν και ανεξάρτητες μαρτυρίες για τα γραφόμενά μου.
    Λαλεί το και ο παπάς μου ότι οι απόφοιτοι τζείνων των πανεπιστημίων εν πολλά ανώτεροι των αγγλικών της ίδιας εποχής ακριβώς λόγω του προγράμματος σπουδών που είχαν.

    Ασε που οι παροχές ήταν ονειρεμένες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Μπράβο Καϊσί, απίστευτο ποστ. Δαμαί ακόμα τζιαι ο Σολζενίτσιν, ο μεγάλος κριτικός του σταλινισμού, στο βιβλίο του 'θάλαμος καρκίνου' περιγράφει πως το 'σύστημα' έβαλεν έναν κατάδικο που τα γκουλάγκ στο τρένο για να πάει σιλιάες μίλια να κάμει ραδιοθεραπεία για τον καρκίνο του. Εν ωραιοποιούμεν τα γκουλάγκ, αλλά διά σου μιαν ιδέαν της ισότητας για την οποίαν μιλάς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Αν επιτρέπεται γίνεται να μας πεις το όνομα της χώρας ή τουλάχιστο να μας δώσεις ένα στοιχείο για υπόθεση;
    Ευχαριστώ!
    Ανταπόκριση από τη χώρα του ολ απαουτ δε μανι, της οριτζιναλ κοκαλιτσας, του μπιγκ μακ, του εαρ μακ, όπου ο καθένας έχει δικαίωμα στο γκρειτ ουάιτ ντριμ, που λαλούν ότι έχουν και τα καλύτερα παν/μια, αντε μη χέσω και λερώσω...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. @pattixa: Θέκκιου! Στη χώρα της μαμάς ήταν γενικά πιο χαλαρά τα πράγματα. Αλλά ναι και τα γκουλάγκ ακόμα εκεί που υπήρχαν δεν είναι δικαιολογία για την πλήρη καταστροφή και το κάψιμο των χλωρών για χάρη του καψίματος μερικών ξερών...
    Τούτη η ισότητα ήταν πολλά σηματικό πράμα που δεν εκτιμήθηκε ποτέ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. @john: Εεμμμ.. ήταν πιο χαλαρά τα πράματα στη χώρα αυτή..??
    (αν δε βοηθώ πε μου)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Δεν βοηθάς..Μήπως είναι η χώρα του γιωρκου soros, ο οποίος φημολογείται ότι υποστηρίζει χρηματικά την καταληψη της βοουλ στριτ απο τους χιππηδες;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. @john: Όι όι, επίες λίον ψηλά στο χάρτη :-)
    Κατέβα λίον!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Ουφφου, εγω τωρα εχω απορίες.....

    Αφου ήταν ουλλα τέλεια, τι εθέλαν άλλα πράματα;;; Τουτο εν κάτι που με προβληματιζει γενικά, όι μονο σε τουτο το θέμα. Ας πουμε αμαν αναζητας κάτι άλλο, ενεν γιατι κάτι σου λείπει;; Εν νομίζω να εν μόνο θέμα περιέργιας.

    Αλλη απορία, μηπως τουτα όπως μας παρουσιάζεις εν η μια πλευρα, η μία οψη, τζαι δεν υπονοώ κάτι, εν ειλικρινής απορία γιατι εν πολλά ουτοπικό τζαι εγω ειμαι ρεαλίστρια. Τζαι εγω ζω στην χωρα του μπικ μακ τζαι της κόκα-κόλας οπως ειπες τζαι όντως έτσι ένι, αλλά τουτη εν η μια όψη. Εσhει τζαι μιαν άλλη, ή ιδια χώρα. Ας πουμε αμαν εισαι καλος σε κάτι πάεις μπροστα, εν τους κοφτει που πόθεν εξεκίνησες για παράδειγμα. Εισαι ανεξάρτητος τζαι ελεύθερος να ζήσεις ότι ζωή θέλεις κτλ.

    Τζεινον που θέλω να πω είναι οτι πιστευκω ολα τα νομίσματα έχουν 2 όψεις....Εν έσhει σωστη τζαι λάθος νομίζω, γιατι τζαι τα 2 εν όψης του ιδίου νομίσματος.

    Τωρα εν να σπασω τζαι εγω πόθεν εν η Καϊσομήτορ....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Πρας μου το Καϊσούδι εν είπε ότι ήταν ούλλα τέλεια. Απλά είπε πως υπήρχαν πολλά καλά πράματα για τον απλό κοσμάκη. Επίσης, κανένας μας (νομίζω) εν θεωρεί ότι εν ούλλα κακά στην Αμερική, έχει και καλά πράματα και έφκαλε και εγκέφαλους, που αποδείκνυει πως ενεν ούλλα τα Αμερικανάκια βλακούθκια. Τούτα εν στερεότυπα εξάλλου και σαν μπλόγκερ καταρρίπτουμε τα στερεότυπα.
    Το Καϊσούδι επαρουσίασε μια εικόνα που ενεν γνωστή στους πολλούς ακριβώς για να ξέρουμε πως έχει και άλλη όψη το νόμισμα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. @Πράς: Χαρά μου να προσπαθήσω να λύσω όσο μπορώ τις απορίες σου :-)

    Οπως λέει και το Μαριλούδιν, έντζαι είπα πως ήταν όλα τέλεια.

    Δηλαδή: όπως τώρα σε μας φαίνονται όλα τέλεια και ουτοπικά αυτά που περιγράφω και όχι τόσο τέλεια αυτά που θεωρούμε δεδομένα (τεράστια ποικιλία αγαθών, πλήρης ελευθερία κινήσεων, ύπαρξη δυνατής αντίθετης γνώμης/αντιπολίτευσης κτλ) έτσι και αυτοί δεν εκτιμούσαν τόσο αυτά που είχαν και θεωρούσαν τέλεια και υπέροχα αυτά που λές εσύ ότι είναι τα καλά της Αμέρικα, χωρίς να βλέπουν τα πολλά αρνητικά που συνοδεύουν το αντίπαλο δέος πχ αβεβαιότητα, ανεργία, φτώχεια κτλ.

    Πολύ χαρακτηριστικά ο παπάς μου είπε: 20 χρόνια δεν είχα βγεί εκτός Κύπρου και δεν με πείραζε καθόλου. Αμα άκουσα για περιορισμούς στα ταξίδια ένιωσα σαν αγρίμι στο κλουβί.

    Το θέμα είναι ακριβώς ότι πολλές φορές η κρίση μας όσον αφορά το τι είναι σημαντικό αγαθό στη ζωή θολώνεται από το τι ΔΕΝ έχουμε, έστω και αν αυτό που έχουμε είναι στην τελική πολύ πιο σημαντικό.

    Και όταν σε αυτό προστεθεί η τυφλή καταστροφική δύναμη του όχλου, τότε σάστα τζαι γύρασιν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Μαριλουδα νομίζω εν το ίδιο πράμα που λαλουμεν! Το αγαπημένο μας Καϊσουδι όπως ειπες επαρουσίασε μια εικονα που ένεν γνωστη σε πολλους. Δεκτον, σεβαστόν, κατανοητόν. Τζείνο που επροσπάθησα να πω (τζαι ομβιουσλι εν τα εκατάφερα) εν το εξης. Το Καϊσι έγραψε ενα πολλά ωραίο ποστ τζαι αρεσεν μου τζαι έμαθα πράματα που έν ήξερα. Αλλά τζαμε που με εχασε εν στο τέλος. Γιατι ενω επροσπάθησεν να δείξει οτι στο νου μας έχουμε ενα στερεοτυπο λανθασμένο, το ποστ κλεινει με ενα αλλο στερεοτύπο. Τζείνο του μπικ μακ τζαι της κόκα κολας.

    Γιαυτο ειπα οτι ουλλα τα νομίσματα εχουν 2 όψεις. Στην προσπάθεια να δειξει την δευτερη οψη του ενος νομίσματος, στο τέλος κρινει ένα άλλο νόμισμα που την μιαν του οψη, Ουλλα τα νομίσματα εχουν δυο όψεις. Ειτε δικά μας, ειτε ξένα, ειτε νομισματα που εχουμε συναισθηματικο δέσιμο μαζι τους είτε με αλλα.

    Τζαι μιας τζαι γραφω σεντόνι, θα το κάμω για διπλό κρεβάτι! χαχαχα Διαφωνω με το κομμεντ του John "Ανταπόκριση από τη χώρα του ολ απαουτ δε μανι, της οριτζιναλ κοκαλιτσας, του μπιγκ μακ, του εαρ μακ, όπου ο καθένας έχει δικαίωμα στο γκρειτ ουάιτ ντριμ, που λαλούν ότι έχουν και τα καλύτερα παν/μια, αντε μη χέσω και λερώσω..." Ξέρει ο συγκεκριμένος οτι τον συμπαθω έτσι θα μου επιτρεψει ελπιζω να του πω, οτι αφου εν ουλλα τοσο χάλια, τοτε γιατί επιλέγεις να εισαι δαμε;;; Άρα κάτι καλο θα υπάρχει ενεν;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. @Καϊσι
    Κόρη, τωρα που επάτησα παμπλισh είδα οτι απάντησες! Αν είναι αηστο σεντόνατσον που έγραψα γιατι νομίζω εν καλή τζαι επικοδομητικη η συζήτηση τζαι αλληλομαθαίνουμε πολλα! :))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Κατ'εμένα ιδανικό θα ήταν ένα πάντρεμα των καλών στοιχείων των δύο συστημάτων όπως το έχουν καταφέρει οι σκανδιναβικές χώρες.

    Είναι καλό να έχει τη δυνατότητα να γίνει μεγάλος και τρανός άμα το αξίζει κάποιος, αλλά θεωρώ και θεμιτό αυτή η άνοδος να έχει και κάποια όρια όσον αφορά τη συσσώρευση πλούτου για το καλό ολόκληρης της κοινωνίας.

    Και εκεί μπορούσες δηλαδή να προοδεύσεις σε έναν τομέα και να γίνεις μεγάλος επιστήμονας, αλλά αυτό δε συνοδευόταν και απο μεγάλη περιουσία.

    Ο θείος μου πχ ήταν πυρηνικός φυσικός (αφυπηρέτησε) με σεβαστή θέση στο ινστιτούτο ερευνών της χώρας. Δεν είχε περιουσία, δεν ήταν πλούσιος.

    Ή μήπως ήταν, αφού ζούσε σε μια τέτοια χώρα με τέτοιες παροχές?

    Όσο ήταν τέτοια...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Επρόλαβες με Καϊσούδι (σανα και εν δικό μου το μπλογκ!), θα έλεα και 'γω πως οι Σκανδιναβικές χώρες εκαταφέραν τα αρκετά καλά.
    Επίσης χωρίς να ξέρω τον κύριο john, θέλω να πω ότι το μπικ μακ-εαρ-μακ ήταν πολλά πετυχημένο!
    Εντομεταξύ τούτη η συζήτηση εθύμισε μου ένα βιβλίο που ακριβώς ξεπερνά τα στερεότυπα και μιλά για την άλλη πλευρά ούλων των νομισμάτων, το the book of daniel του Doctorow.
    Άτε σιωπώ γιατι εν βλακείς που λαλώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. "Κατ'εμένα ιδανικό θα ήταν ένα πάντρεμα των καλών στοιχείων των δύο συστημάτων"
    Συμφωνω και επαυξάνω!

    Εν θα πω τιποτε παραπάνω γιατί κάμνω κολοκόπιττες τζαι ανοιω φύλλο τζαι είμαι γεμάτη αλευρια! Τζερνω μπάι δε γουέι. :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. @Μαριλού: σα στο σπίτι σου κόρη! Όι να ξαναπείς ότι εν βλακείες που λαλείς α!

    @Πράς: ΈΤΟ! Μπικ μακ τζαι πελλάρες. Κολοκοτές ολάν!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. @Pras
    και μετά από όλα τα σεντόνια παπλώματα κουιλτ ιστορίες κακό ...να πω πως βεβαίως και έχει κάθε τόπος τα καλά του και τα κακά του. Απλά αρέσκει μου να γίνουμε υπερβολικός με τα στερεότυπα που περιέγραψα με τη κοκακολιτσα, αν και έχουν πολλή βάση!

    Τωρά γιατί είμαι δαμέ που είμαι εν μια άλλη ιστορία. Μπορεί να'ναι για τον ίδιο λόγο που περιγράφεται, οτι δηλαδή ενόμιζα: the grass is (not!) always greener at the other side! δηλάδη ότι δεν μπορούμε να εκτιμήσουμε τζείνο που έχουμε τζαι γυρεύκουμε άλλα...
    Που την άλλη , χωρίς να θέλω να ακουστώ μοιρολάτρης, πέτε μου αν τζιαμέ που καταλήγουμε εν το αποτέλεσμα μόνο του τι θέλουμε και τον πράξεων μας ή μιας ατέλειωτης λίστας που εξωγενείς και μη παράγοντες που επηρεάζουν εμάς, τις πράξεις μας και τα αποτελέσματα τους.
    και τωρά επήρε φιλοσοφικό χαρακτήρα η συζήτηση περί αληθινής ελευθερίας ή ενός ντετερμινιστικού κόσμου για να μπορώ να δικαιολογήσω τον σέντονο μου :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. @ Καϊσί
    Εν το παντρεμα για το οποίο μιλουμε! Κολοτζιν αμερικάνικο, συνταγη τζαι σhέρκα Κυπριακά!! :))


    @John
    Indeed! The grass in not always greener on the other side, unfortunately we don't realize this until we see it!
    But every cloud does have a silver lining τζαι σταματω γιατί εσυρα πολύν αγγλικον! Εσhεις τζαι εσυ τα δίκαια σου...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. @john: Ίντα μου αρέσκουν έτσι συζητήσεις α!

    Οκ το φιλοσοφικό ερώτημα.. Είναι και τα δύο. Ο επηρεασμός που δεχόμαστε από τους εξωγενείς παράγοντες, σκόπιμα και μη, είναι ισχυρότατος. Αυτό φυσικά δε μας απαλλάσσει από την ευθύνη των πράξεών μας ειδικά όταν έχουν τόσο σοβαρές συνέπειες όπως η αποσταθεροποίηση μιας χώρας.

    Οι άνθρωποι συμπεριφέρονται συχνότατα σαν κοπάδι που το παρακινεί ο βοσκός με το LV μπαστούνι του.
    Χάφτουν τόσο συχνά το κόλπο με το καρόττο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Αν και εγώ αναφερόμουν παραπάνω στην πορεία που έχει ένας άνθρωπος και όχι μια χώρα, τα δύο είναι αλληλένδετα

    Ο κόσμος εν κοπάδι και πόσο μάλλον οι αμερικάνοι! Αλλά βλέπουμε ότι ο τροχός πάντα γυρίζει, αργά μεν, και ο κόσμος ξυπνά, όπως βλέπουμε με το κίνημα της ουολ στριτ. Τώρα μπορεί να αλλάζει απλά πλευρο... εννα δείξει :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Καϊσουδι μου, πιστευκω οτι ολα τα πολιτικα συστηματα εινα φαυλος κυκλος! Σαν κυκλος επιδεχεται ανατροπες, αλλα επειδη ειναι φαυλος, οι ανατροπες δεν οδηγουν ποττε σε τελειες καταστασεις. Αν καταπιεσεις την ελευθερια και την αισθηση δικαιου ενος λαου θα οδηγηθεις σε ανατροπη. Η ανατροπη, ομως, θα οδηγησει στην ασυδοσια και την αναξιοκρατια, η οποιες με την σειρα τους θα οδηγησουν σε κατι ολοκληρωτικο, που θα καταστρατηγει παλι την ελευθερια και την αισθηση δικαιου. Φαυλος κυκλος!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. τζαι αν ήμαστεν πρόβατα σε κοπάδι ας ήμαστεν τα μαύρα.
    έχει που τα εχτές που παρακολουθώ το διάλογο τζαι έχω να δηλώσω (αν συμφωνείτε φυσικά) αν εκαταφέρναμε να κανονίζαμε τζαι ένα chat room για έτσι συζητήσεις. εγώ η αλήθκεια να λέγεται που έτσι πράματα εν πολλοκαταλάβω τζαι έμαθα πολλά που τούτην την συζήτηση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. @Grouta: Ναι αλλά δεν μπορούμε να ξεφύγουμε και καμιά φορά από το φαύλο κύκλο?
    Δεν θα μάθουμε ποτέ τίποτα από την Ιστορία?
    Ας πούμεν άδε ήντα λάθος ήταν να καταστραφεί με τον τρόπο που εκαταστράφηκε έτσι σύστημα. Δεν μπορούσαν να βελιτιώσουν τα λάθη και τις στρευλώσεις με άλλον τρόπο? Τωρά εν κάλά?
    Αν τους οδηγούσε σε κάτι πιο καλο, ας μην ήταν και πάλι τέλειο, να πω οκ, τουλάχιστον εν λίον καλύτερα τα πράματα, άξιζε τον κόπο.
    Ετα ούλλα τζιαμέ τωρά.

    @Χαϊβάνι: Το βολικό με τα μπλόκς νομίζω εν ότι εν χρειάζεται να συντονίσουμε τις ώρες μας, για να κάμουμεν κουβέντα. Αλλά και το chat room αρέσκει μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. Τελικά τζαι τα σχόλια ήταν εξίσου ενδιαφέροντα όσο και το ποστ.
    Εν έχω εμπειρία για να έχω άποψη καθαρά για το ποστ, αλλά θορώ τι εννοεί ο κόσμος στα σχόλια...

    Πολλά ενδιαφέρον ποστ πάντως, περιμένουμε κι άλλες ιστορίες από τη χώρα της καϊσομάμο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. Η αμερικανική προπαγάνδα εκατάφερεν να υπερισχύσει της σοβιετικής στο έδαφος της. Ο κόσμος έθελεν κότσιηνα ποδήλατα, πολύχρωμα ρούχα, παραπάνω καταναλωτικές επιλογές τζαι ευκαιρία στο δυτικό (αμερικάνικο) όνειρο. Κλασσική περίπτωση "άλλην μας εδείξαν τζαι άλλην μας εμπείξαν". Ο καπιταλισμός (για να γενικεύκουμεν) έθελεν πτώση του κομμουνισμού με δολώματα, αλλά εν είσιεν πρόθεση να πληρώσει όσα υπόσχετουν.
    Τρανταχτό παράδειγμα η περιοχή της πρώην Ανατολικής Γερμανίας, που η πλειοψηφία τωρά δηλώνει ότι ήταν λάθος η στροφή που εκάμαν. Πέραν της αστυνομοκρατίας/στρατοκρατίας τζαι της μετατροπής του ΚΚ σε δικτατορική διακυβέρνηση, το σύστημα είσιεν τζαι τα καλά του. Εν εστερήσουν τίποτε βασικό, αλλά εν είσιες επιλογές για χλιδή. Ισορροπία μεταξύ των κοινωνικών τάξεων στο μέγιστο βαθμό. Για την πλειοψηφία σήμερα (φτωσιοί τζαι μεσαία τάξη) ήταν πολλά καλλύτερο που το τωρασινό σύστημα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  30. Θίγεις μεγάλο θέμα. μπορούμε να βάλουμε στη ζυγαριά πολλά πράγματα: παροχές, δικαιώματα, παιδεία, υγεία. αλλά για μένα το ύψιστο που πρέπει να έχει μια κοινωνία ή ένα κράτος είναι η ελευθερία. ελευθερία σκέψης, ελευθερία κινήσεων, ελευθερία να μιλάς να κάμνεις ότι θέλεις.

    στην Κούβα για παράδειγμα έχουν ένα πολύ σύστημα υγείας, δωρεάν και καλή περίθαλψη για όλους και δωρεάν και καλή εκπαίδευση για όλους. αλλά αν ανοίξουν το στόμα τους να πουν κουβέντα για το καθεστώς, τους αναζητούν μετά οι συγγενείς τους στις φυλακές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  31. Συμφωνώ με Def.
    Ήταν όλα θέμα κακού μάρκετινγκ και αρκετής βλακείας/ερασιτεχνισμού. Ως τωρά εξάλλου η αριστερά αποδεικνύεται πάντα λιγότερο "καπάτσα", "πονηρή", αν με εννοάτε.

    Την ίδια ιστορία για τις φτείρες μου την λέει και η μαμά μου, χαχα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  32. @Moonlight: :-)

    @Defiance: Έτσι είναι! "άλλην μας εδείξαν τζαι άλλην μας εμπείξαν"

    @Μάνα: Κοίτα σε αρκετές από αυτές τις χώρες, όπως και ατη χώρα της μαμάς δεν υπήρχαν τόσοι περιορισμοί όσοι φαντάζεστε. Ο παραπάνω κόσμος έμεινε με την εικόνα της σταλινικής Ρωσίας τα πρώτα χρόνια μετά τον 2ο παγκόσμιο. Μετά, ακόμα και εκεί, βελτιωθήκαν τα πράγματα.

    Όσο για την ελευθερία έκφρασης, οι συνέπειες που είχε κάποιος δε διαφέρουν από τις δικές μας. Για δοκίμασε να θάψεις ανοικτά το μάστρο σου να δούμε αν θα πάρεις προαγωγή ή όχι..

    Στην χώρα της μαμάς και καυστική σάτυρα της εξουσίας υπήρχε και περιπεχτικά τραγουδάκια και ανθρώπους της τέχνης που κριτίκαραν.

    Δηλαδή στον δυτικό κόσμο πόσο εύκολα -την ίδια περίοδο πάντα- μπορούσε να βγεί κάποιος και να πει "είμαι κομμουνιστής"?
    Ήταν λοιπόν τόσο πιο ελεύθερα τα πράγματα?

    Ή είναι και πάλι θέμα καλύτερης προπαγάνδας, καλύτερου μάρκετινκ?

    @Aurora: χα εν μαθαίνει η ξερή τους!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  33. ναι εν πολλά ωραία τούτα που περιγράφεις αλλά nothing can compensate for the freedom of choice no?

    κανένα σύστημα δεν είναι τέλειο και είναι ουτοπικό να νομίζουμε οτι υπάρχει το τέλειο και να το υποστηρίζουμε και φανατικά..

    δεν διαφωνώ..ο πιο πολύς κόσμος έχει μια distorted εικόνα του πως εζούσαν στο ανατολικό μπλόκ αλλά το οτι ο καπιταλισμός είχε καλύτερο marketing δεν σημαίνει αυτόματα οτι its all bad.

    in any case..όλα τα συστήματα και ιδεολογίες όπως φάνηκε over the years, έχουν αποτύχει..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  34. @Rania: Φυσικά και δεν είναι κανένα σύστημα τέλειο. Ούτε το ένα ούτε το άλλο. Ούτε και κανένα έχει μόνο κακά ή καλά αι το άλλο τίποτε.

    Ξέχνάμε όμως ότι τούντο περιβόητο freedom of choice
    -πρώτον το είχαν και αυτοί και
    -δεύτερον για να μπορείς πραγματικά να επιλέξεις κάτι πρέπει να έχεις και τη δυνατότητα να το επιλέξεις.
    Αλλιώς ουσιαστικά εν πλασματική τουτη η ελευθερία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  35. Καϊshα,

    Μ’ όλο το σεβασμό. αλλά πάλαι μάχεσαι να χαλάσεις το image σου μ’ έτσι οπισθοδρομικά και επαινετικά κείμενα για ένα «ξεπερασμένο κι ανελεύθερο σύστημα» ...
    Και διερωτούμαι,
    1. Αφού ήταν κρυάδα πως θα ευδοκιμούσαν σε τέτοιους τόπους!
    2. Τζιαι υπήρχαν τζιαι κουπόνια; [Εμολόησες το!] ...

    Και λίγα τινά πιο σοβαρά:
    1. «Κατ’ εμένα ιδανικό θα ήταν ένα πάντρεμα των καλών στοιχείων των δύο συστημάτων όπως το έχουν καταφέρει οι σκανδιναβικές χώρες.» - Άραγε γιατί δεν έγινε/εφαρμόστηκε τούτο και σ’ άλλες χώρες; Τζιαι άραγε γιατί τα εκαταφέραν οι Σκανδιναβικές χώρες; Και πως λύνονται τα προβλήματα φτώχειας πείνας και εξαθλίωσης σε Αφρική, Ασία και Κεντρική και Νότια Αμερική;

    2. Να σημειώσω ότι ξέχασες να κάμεις αναφορά για την [τότε] αγάπη των λαών των χωρών αυτών για τον Πολιτισμό και για την Φύση. Είχαν ανάπτυξη μια “σοσιαλιστική” [θα ‘λεγα] κουλτούρα πάνω στα ζητήματα αυτά. Ας πούμεν, διάβαζαν συνεχώς και παντού [ακόμα και στέκοντας μέσα στα λεωφορεία καθ’ οδό για τη δουλειά ή για το σπίτι τους]! Ή τες ουρές στα βιβλιοπωλεία όταν έβγαινε κάποιο ενδιαφέρον νεο βιβλίο. Ή τα γεμάτα με κόσμο θέατρα και κινηματογράφους. Ή τες εξόδους στη Φύση, χειμώνα, καλοκαίρι...

    3. «... για να μπορείς πραγματικά να επιλέξεις κάτι πρέπει να έχεις και τη δυνατότητα να το επιλέξεις.
    Αλλιώς ουσιαστικά εν πλασματική τούτη η ελευθερία.»
    - Συμφωνώ και επαυξάνω και με τα ΔΕΚΑ ΜΟΥ!!!

    4. Α, τζιαι παρεμπιπτόντως ήταν η Θεοχάρενα είπεν τα ιστορικά ανέκδοτα με τες κατσέλλες τζιαι τες κουέλλες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  36. @Anef_Oriwn: Έτσι που άρχισες ενόμιζα εδιαφωνούσες χαχα

    Αρεσεν μου που στην Αμερική εκατηγορούσαν τα κουπόνια τζαι τελικά ελουθήκαν τα.

    Καλά και αυτά που αναφέρεις υπήρχαν αλλά οκ θα τα περιγράψω σε επόμενο πόστ.
    Κυρίως γιατι θεωρώ άδικη την εικόνα που επικράτησε για τις χώρες αυτές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  37. πολλά ωραίο ποστ! τζιαι άλλες ιστορίες αν γίνεται!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  38. ωραίο ποστ!

    και φυσικά υπηρχε ελευθερία της γνωμης. σε μια χωρα που το παιδι της καθαρίστριας δικαιουται να σπουδασει ότι θέλει, και σε μια χώρα που πρωτευσε στις επιστήμες είναι δυνατόν να λεμε πως δεν υπήρχε ελευθερία της γνωμης;

    και που υπαρχει ελευθερία της γνωμης; στην κυπρο και στην ευρώπη που τα πλειστα ερευνητικά προγράμματα αφορουν το μαρκεττινγκ ή ότιδηποτε είναι συναφές;

    εκτος αν ελευθερία της γνωμης είναι να ψηφίζεις μονο μεχρι τη μερα που οι οικοι αξιολογησης θα σου στερήσουν και αυτό το δικαιωμα και θα σου επιβαλουν εναν τραπεζίτη για πρωθυπουργό.

    μεγαλο κριμα που αυτες οι χωρες, αντί να προχωρήσουν σε ανοιγματα εμειναν και τις εφαγε το ανοιχτό στόμα του λυκου.

    θα περασουν πολλά χρονια να ξαναφτασει μια κοινωνία σε τοσο καλά επιπεδα κοινωνικής ευημερίας.

    μονο τζαι μονο για τουτον το ποστ καϊσενια θα γραφτώ τζαι αναγνωστρια! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  39. ...αλλά όντως ειχαν πολλα λάθος αντιληψη για τα "καλα της δυσης".

    όπως εχουμε τζαι εμείς "για τα κακά" τα δικά τους.

    βασικά εκατομμυρια ανθρωπων ειμαστε λλιον σαν τα κουρδισμενα για το τι βολεφκει τα συμφεροντα των τραπεζων και των μαφιόζων να πιστεφκουμε.

    στο τελος κάμνουμε τζαι αγωνα...εναντια στα δικαιωματα μας, νομιζόμενοι ότι πολεμουμε για κάποιαν ελευθερία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  40. @Νηπενθές: Θέκκιου :)

    @Disdaimona: Wellcam καλώ! Ναι όντως εν κρίμα... Μα εννα φτάσουν? Λίο σκούρα τα θωρώ τα πράματα.. θα χρειαστούν πολλά πολλά χρόνια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  41. Πολλά ενδιαφέρον το ποστ σου. Εν σημαντικό να ακούγονται ιστορίες που καταρρίπτουν στερεότυπα. Εν πάρα πολλά σημαντικό να μεν ισοπεδώνουμε τα πράματα τζαι να λέμε: "Τούτη η Χ ομάδα ατόμων, εν έτσι" ή ότι τα πράματα εν "έτσι" χωρίς να έχουμε γνώση για το τι λέμε.

    Επι της ουσίας, πιστεύω ότι ούλα τα οικονομικά σύστηματα αποτυγχάνουν λόγω ανθρώπινων λαθών. Η οικονομία ορίζεται ακριβώς σαν η προσπάθεια κατανομής περιορισμένων πόρων(scarce resources) σε ανθρώπους με άπειρα ή απεριόριστα θέλω και επιθυμίες.

    Όλα τα συστήματα είναι ένας αγώνας για να "προστατευθεί το σύστημα" που τζίνους που ξέρουν να το εκμεταλλευτούν. Κάποιες χώρες έχουν κοινωνίες αρκετά ώριμες για να διεξάγεται πραγματικός και επικοδομητικός διάλογος τζαι να λαμβάνονται μέτρα εναντίον όσων παραβιάζουν τους κανόνες.

    Δεν θα πω ότι το ένα σύστημα είναι καλύτερο από το άλλο - είναι διαφορετικά αν και - στην ουσία έχουν τον ίδιο απώτερο σκοπό. Επίσης δεν πιστεύω σε θεωρίες συνωμοσίας - το να λέμε ότι το καπιταλιστικό σύστημα -π.χ.- είναι στημένο είναι το ίδιο με το να λέμε ότι το κουμουνιστικό σύστημα είναι στημένο. Εν σαννα τζαι θωρούμε μάππα τζαι ο καθένας λαλεί αν το οφσαϊντ της ομάδας του ήταν όφσαϊντ ή οϊ. Φυσικά τζαι για την δική μας ομάδα ποττέ ένεν όφσαϊντ τζαι το λάθος εν του διαιτητή.

    Προσωπικά πιστεύω ότι ζούμε σε ένα κόσμο δυναμικό (dynamic, όχι σαν τον Σάκη στη σκηνή) τζαι οϊ στατικό τζαι πρέπει να μπόρουμε τζαι να έχουμε τη δυνατότητα να ελιχθούμε για να αντιμετωπίσουμε τις όποιες παραλείψεις οποιουδήποτε συστήματος. Εαν μπούμε σε μια λογική ότι τα πράγματα είναι στατικά - τότε πιο δύσκολα μπορούμε να αντιμετωπίσουμε αυτούς που θέλουν να ξεγελάσουν το σύστημα τζαι που θα υπάρξουν πάντα. Στατικότητα είναι και να λέμε ότι πρέπει να δίνει το κράτος τα Χ και πρέπει οι τιμές να εν Ψ, ΚΑΙ ότι οι τάδε μεγάλοι πρέπει να εξαιρεθούν που τον τάδε νόμο γιατί "επενδύουν πολλά στην οικονομία".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  42. To pio endiaferon post pou thkiavasa makran... opos tzai na exei epeidi eida polles apopseis pou laloun tzai ipostorizoun tountin eleftheria pou taxa exoyme na eleksoun poso eleftheroi niothoun ekso pou tous 4 toixous tou spithkiou tous.. poso elefthera mboroun na grapsoun, poso elefthera mboroun na zisoun tzai poso elefthera mboroun na pethanoun... Giati tin ora pou ipostirizeis tountin eleftheria pou exeis tin alekselexti eleftheria pou nomizeis oti exeis ksianeis oti tounto dikaioma sou i dimokratia katapata sou to gia na prostatefsei tin pleiopsifia :P

    ΑπάντησηΔιαγραφή